Op deze pagina staan wat tips en links die handig
kunnen zijn bij het zelf plannen van een reis door de Verenigde Staten. Ik
heb mij daarbij geconcentreerd op logistieke en praktische zaken. Eén en ander is vooral bedoeld voor:
De vliegreis Een camper of een gewone auto? Auto huren Huurauto verzekering Camper huren Een auto kopen of huren? Mijn autokeuze Kosten Bellen en gebeld worden Internet toegang Postpakketten vooruit sturen Hotels/motels |
Toeristen met een geldig(!) paspoort
mogen normaal gesproken 90 dagen in de VS verblijven, zonder vooraf visum
aan te vragen. In het vliegtuig krijg je daarvoor een groen 'Visa-waiver'
formulier (I94-W). Op de luchthaven zul je altijd ondervraagd worden door
een beambte van de immigratiedienst die op zoek is naar mensen die van plan
zijn illegaal in de USA te blijven werken. Sinds 2009 is daar bijgekomen dat je voor vertrek een formulier op internet moet invullen, via www.cbp.gov/esta | |
TIP: Op het Visa-Waiver formulier moet het volledige adres worden ingevuld
van de plaats waar je zult verblijven. Vroeger was een hotel- en plaatsnaam
voldoende, tegenwoordig wil men het complete adres ingevuld zien. Zorg dus
dat je dit adres bij de hand hebt.
|
|
TIP: zorg altijd voor een retour-ticket, daaruit blijkt dat je van plan
bent om de USA weer te verlaten.
|
Vliegtarieven vallen altijd tegen.
Volgens de advertentie vlieg je voor 199 euro naar New York, maar dan blijkt
dat alleen geldig bij vertrek op een oneven dinsdag in februari en bovendien
zijn de goedkope stoelen altijd nèt uitverkocht. Ruim op tijd boeken, minstens enkele maanden van te voren, is meestal de beste manier om de USA te bereiken voor een redelijke prijs. Last-minute aanbiedingen kom je alleen heel af en toe in het laagseizoen tegen. Het goede nieuws is dat er vele websites zijn die allerlei tarieven van verschillende maatschappijen naast elkaar tonen. Al deze websites gebruiken dezelfde informatiebron: het Sabre-systeem waarin alle luchtvaartmaatschappijen hun reserveringen en tarieven bijhouden. Dus het maakt geen verschil welke site je kiest. waarheenwaarvoor.nl is bijvoorbeeld een nuttige ingang.. Vergeet niet dat de vliegtarieven-sites meestal alleen lijnvluchten tonen, geen charters. www.martinair.nl bedient diverse bestemmingen in Noord Amerika (vooral Florida en Canada). Ook Virgin-atlantic leek mij aantrekkelijk: vlieg vanaf London Gatwick naar New York, het stukje Amsterdam-Gatwick doe je met Easyjet voor bijna niks (als je vroeg boekt). Maar let op: Virgin verkoopt alleen tickets aan mensen met een adres in het Verenigd Koninkrijk. Bovendien is zo'n zelfgebouwde overstap riskant, want als je vertraging hebt ben je de klos, en het is lastig want je moet bij het overstappen je bagage uit- en inchecken. |
|
TIP: als je een bepaalde luchthaven als bestemming in gedachten hebt
kijk dan eens op de website van die luchthaven naar aankomst en vertrekinformatie,
dan zie je vanzelf welke maatschappijen die luchthaven aandoen. TIP: vliegen in het weekend is altijd duur. Op dinsdag, woensdag en donderdag zijn vaak de beste voordeeltjes te halen. Volgens mij zijn de goedkoopste tickets te vinden naar bestemmingen aan de Oostkust zoals Tampa, Miami, Orlando (allen Florida), Newark (New Jersey, vlakbij New York City), New York - JFK, Washington DC, Boston, Philadelphia etc. |
|
Een camper lijkt een
ideale oplossing voor een reis door de USA, maar schijn bedriegt... Prijs. Een camper is peperduur, twee keer zo duur als een gewone auto. Gratis overnachten zal er ook niet vaak bij zijn want een camping kost ook al weer $10-$30. "Wild" kamperen is bijna nergens toegestaan. Dat betekent dat je met een gewone auto flink wat geld overhoudt voor hotels/motels. Als je ook nog bereid bent om een tentje mee te nemen en af en toe te kamperen dan zul je met een gewone auto veel goedkoper uitzijn dan met een camper. Rijgemak. Met een gewone auto kom je overal; smalle bergweggetjes, krappe parkeerplaatsen, allemaal geen probleem. Zo'n camper stuurt natuurlijk vrij makkelijk en de wegen zijn bijna overal breed zat, maar in sommige Nationale Parken zijn wegen waar (grote) campers niet zijn toegestaan, omdat de wegen te smal zijn. In de stad is een camper ronduit onhandig, vooral bij het parkeren want geen enkele parkeergarage is geschikt voor campers.. Benzinegebruik. Een gewone auto verbuikt misschien 1:12 (km/liter). Bij een camper mag je rekenen op iets als 1:5 - 1:8 (km/liter). Dat scheelt dan 50-80 liter, ofwel $20-$40, voor elke duizend kilometer. Imago. In een camper ziet iedereen je direct aan voor een onnozele toerist. Met een gewone auto kun je nog even het imago van een sophisticated reiziger ophouden. Achterbak. Bij de gewone auto moet je je hele huishouden in de achterbak zien te proppen. Het dagelijkse in- en uitladen wordt héél snel irritant. Eten en drinken. In iedere camper zit een ijskast(je) waardoor je koele drankjes, en etenswaren kunt meenemen. Bovendien heb je een kookgelegenheid. Dat geeft je de keus tussen zelf koken of in een restaurant eten. |
|
|
TIP: als je kiest voor een gewone auto, bezuinig
dan niet te veel: neem liever een maatje groter/luxer dan je denkt nodig
te hebben want je zult veel tijd in de auto doorbrengen. Een beetje extra
ruimte en luxe is dan zeer aangenaam. Vooral Cruise Control is heel prettig
tijdens de vele lange ritten. Air conditioning is in 99% van de gevallen
aanwezig. TIP: Voor meer informatie over campers kan ik het boekje
|
Het vergelijken van prijzen van huurauto's is
onvoorstelbaar ingewikkeld. Sommige verhuurders geven een goedkoop klinkend
basistarief waar nog allerlei extra kosten (vooral verzekeringen) bijkomen.
Andere maatschappij geven een 'all-inclusive' tarief. Voor gewone auto's
is www.holidaycars.com een aardige
ingang. De meeste luchtvaartmaatschappijen werken samen met één van de grote auto-verhuurders, Hertz, Budget, Dollar, Alamo, Thrifty, National etc. Kijk op de website van de luchtvaartmaatschappij van je keuze en controleer of er een verschil is in prijs tussen rechtsreeks bij de verhuurder reserveren of via de luchtvaartmaatschappij. Er zijn ook alternatieve verhuurders, bijvoorbeeld www.rent-a-wreck.com: die bieden wat oudere auto's (geen wrakken). Let bij rent-a-wreck goed op de kleine lettertjes: vaak mag de auto alleen binnen een bepaalde streek worden gebruikt. Verder zijn er vele lokale bedrijven die auto's verhuren. Kijk bijvoorbeeld eens in www.yellowpages.com. Lastig is dat de kleine verhuurders hun tarieven meestal niet via internet publiceren. Een credit card is bijna altijd nodig bij het huren van een auto. Heb je die niet dan kun je bij sommigen nog een ouderwetse borgsom betalen, maar makkelijker wordt het er niet van. Leeftijd kan bij de grote verhuurders een probleem zijn: personen jonger dan 25 jaar kunnen niet overal terecht en betalen hogere tarieven. Bij sommige verhuurders ligt de grens iets lager. Als leeftijd een probleem is kijk dan naar 'alternatieve' verhuurders of onderzoek te mogelijkheid van kopen. De meeste verhuurders bieden een tarief met 'unlimited mileage': tijdens de huurperiode mag je net zoveel kilometers rijden als je wilt. Soms is er sprake van een limiet, bijvoorbeeld maximaal 100 mijl/dag. Voor meer gereden mijlen moet je achteraf bijbetalen. Voor de meeste bezoekers zal 'unlimited mileage' het goedkoopste eindresultaat opleveren, want een paar duziend mijl heb je snel bij elkaar. |
Bereid je goed voor op de verzekeringskwesties.
Wanneer je de auto ophaalt krijg je een ingewikkeld contract onder de neus
geduwd, en op dat moment moet je kiezen welke verzekeringsopties je wel
en niet wilt hebben. Als je te weinig verzekert dan loop je het risico dat de verhuurder een schade op je gaat verhalen en dat zou tienduizenden euro's kunnen betreffen. Als je teveel verzekert dan betaal je gewoon teveel. Alle autoverhuurders hebben een soortgelijk systeem. Allen gebruiken drieletterafkortingen voor hun verzekeringsopties, maar de afkortingen zijn soms net even anders. De basisverzekering is erg beperkt en is te vergelijken met een WA-dekking, ofwel 'liability': de verzekering dekt schade die je anderen aandoet, maar niet noodzakelijkerwijs de schade die zelf oploopt. Om dit uit te breiden tot 'all-risk' niveau heb je iets nodig wat de verhuurders een CDW of LDW noemen: Collision/Loss Damage Waiver. Deze uitbreiding is duur maar wordt in het algemeen sterk aangeraden. De meeste verzekeraars bieden ook een uitbreiding op de aansprakelijkheidsverzekering, door sommigen LIS (Liability Insurance Supplement) of SLI genoemd. Het is mij niet duidelijk of die wel of niet de moeite waard is. Tot slot zijn er ook nog extra verzekeringen, zoals PAI (Personal Accident Insurance), PEI (Personal Effects Insurance), PAE, enzovoort. Deze dekken onder andere medische kosten, schadevergoeding bij een dodelijk ongeval, diefstal van goederen uit de auto enz. Volgens mij hebben de meeste Nederlanders zo'n verzekering niet nodig omdat hun ziektekostenverzekering en/of reisverzekering dit soort dingen vaak al dekt. Kortom: lees de kleine lettertjes. |
Het vergelijken van tarieven van campers is misschien
nog moeilijker dan van gewone auto's. Er zijn een paar grote spelers, zoals
Cruise-america en El Monte, maar daarnaast zijn er honderden kleinere bedrijven
en ook particulieren die campers verhuren. De verzekeringsterminologie is hetzelfde als bij gewone auto's (zie hierboven), dus ook hier zul je met CDW's, PAI's enzovoorts te maken krijgen. Alle verhuurders bieden (meestal tegen meerkosten) een pakket aan met huishoudelijke goederen: potten pannen, linnengoed etc. Vrijwel altijd wordt een camper aangeboden met een beperkt aantal mijlen per dag. Wie meer rijdt dan de afgesproken hoeveelheid moet achteraf bijbetalen of vooraf extra mijlen inkopen. Vooraf uitrekenen hoeveel mijl je gaat rijden is dus nodig om de werkelijk prijs te berekenen. Mijlen inschatten gaat het makkelijkst met een routeplanner (www.randmcnally.com, www.mapquest.com, enz). Tel bij de korste route nog eens minstens 50% op en je hebt een redelijke schatting van de te rijden mijlen. |
|
Het lijkt aantrekkelijk om voor een langer verblijf
in de USA een auto te kopen, en deze bij vertrek weer te verkopen. Dit kan
geld besparen, maar er zitten ook risico's en nadelen aan. Als je koop overweegt
dan zijn er twee mogelijkheden: alles zelf regelen of een gespecialiseerd
bedrijf inschakelen.Alles zelf doenAls je de koop/verkoop helemaal zelf wilt regelen houd dan rekening met het volgende:
Je kunt het kopen/verkopen voor je laten regelen:Er bestaan bedrijven zoals www.wheels9.com, www.transatlantic-rv.com en www.autocalifornia.com die koop en verkoop voor je kunnen regelen en de auto bij vertrek weer terugkopen. Als je daartoe besluit dan lijkt het me wel aan te raden je goed in de kleine lettertjes te verdiepen, anders blijf je aan het eind van je vakantie met een auto, of een forse financiele tegenvaller zitten. Bovendien zul je vooraf een bepaalde auto aangeboden krijgen en misschien is die in werkelijk toch wel iets minder fraai dan op het plaatje. Bij het kopen/verkopen van een camper bieden ook sommige grote verhuurders dergelijke services aan, maar bedenk wel dat de aanschafprijs van een camper erg hoog is. |
TIP Voor meer informatie kan ik aanraden om eens een web-search in het
Duits te doen op termen zoals: "auto kaufen USA". TIP Maak vooraf een verlanglijstje van modellen/types/jaargangen die aan je wensen voldoen, zodat je weet wat je wilt en wat een redelijke prijs is. Daarbij lijkt www.autotrader.com een handige site. |
Volgens mij is het kopen van een auto, in plaats
van huren, alleen interessant als:
|
|
Een gewone auto leek mij niet aantrekkelijk gezien
de lengte van mijn reis. Elf weken lang, elke dag de kofferbak in- en uit-laden
sprak mij niet erg aan. Een camper leek mij ook niet direct aantrekkelijk
vooral door de hoge kosten. Deze afwegingen hebben bij mij geleid tot een soort compromis: een campervan. Dat is een bestelwagen die is omgebouwd tot kampeerwagen. Dat geeft qua rijgemak en benzinegebruik bijna dezelfde eigenschappen als een gewone auto, maar je levert natuurlijk wat ruimte in ten opzichte van een 'echte' camper. Qua prijsniveau zit een campervan (helaas) niet ver onder het niveau van een 'echte' camper, dus dat maakt niet veel uit. De gedachte om met een auto van 10 jaar oud het hele land rond te trekken sprak mij niet zo aan en dus viel de mogelijkheid van kopen voor mij snel af. Voor een jonge campervan zou ik minstens $20.000 dollar moeten investeren en dat vond ik te riskant. Bovendien had ik ook geen zin om ter plaatse kostbare vakantiedagen te besteden aan zoiets banaals als een voertuig. Dus heb ik voor het huren van een campervan gekozen. Ik ben in zee gegaan met de firma www.transatlantic-rv.com (ook al genoemd bij kopen/verlopen). Deze firma heeft in enkele Europese landen (w.o. Nederland) een vertegenwoordiging, men gaf vooraf goede service (via e-mail) en een redelijke prijs. Niet goedkoop, maar redelijk. Nadeel van een kleinere verhuurder zoals transatlantic is dat ze niet zo makkelijk credit cards accepteren. Ik moest vooraf een forse aanbetaling doen (via de bank naar een Nederlandse rekening) en de rest ter plaatse afrekenen, contant of met travelers cheques. Met alles d'rop en d'raan ben ik ongeveer $75 per dag kwijt (inclusief een 'korting' voor long-term-rental). Daarvoor krijg ik een Dodge Ram campervan, uit 1999, van alle gemakken voorzien. Ik zal de limiet van 100 mijl per dag wel gaan overschrijden dus dat gaat me nog eens 0,26 cent/mijl extra kosten. |
Een reis met een camper lijkt goedkoop, want
je hebt tenslotte je huisje altijd bij de hand, maar zo'n reis gaat toch
nog aardig in de papieren lopen. Onderstaand wat indrukken van prijzen, gebaseerd
op www-indrukken die ik heb opgedaan bij de research voor mijn reis. Dit betreft
hoogseizoen prijzen in 2003.
De supermarkt/warenhuisketen Wal-Mart is bekend bij RV-ers omdat veel filialen toestaan op hun parkeerterreinen te overnachten. Niet erg pittoresk, maar wel gratis en de winkel is dichtbij. Op RV-sites vond ik veel verwijzingen naar dit verschijnsel, ook wel gekscherend Wally's World genoemd. Ik heb er zelf geen ervaringen mee en de Wal-Mart website hielp me niet verder. Sommige commerciele campings geven korting op vertoon van een AAA-pas ("triple A", American Automobile Association). Dat is het equivalent van de ANWB. De ANWB ledenkaart met "Show Your Card" logo wordt overal in de USA zonder blikken of blozen geaccepteerd. |
Als je eenmaal op reis bent zul je af en toe
contact met Nederland willen opnemen en misschien wil je zelfs bereikbaar
zijn. Ik heb gepoogd de mogelijkheden op een rijtje te zitten.Vaste telefoonlijnen.Heel vroeger bood de goeie ouwe PTT de 'scope' kaart. Een reuze handig dingetje waarmee je voor een prikkie vanuit het buitenland kon bellen, zonder dat je kwartjes in een telefooncel nodig had. Als gevolg van de mobiele telefoonrevolutie bestaat die helaas niet meer.Het beste alternatief is om ter plaatse een 'pre-paid phone card' te kopen. Daarmee bereik je ongeveer hetzelfde: je belt een gratis nummer, toetst het nummer van je kaart in en daarna kun je de hele wereld bellen. Enige nadeel van een pre-paid kaart is dat je vooraf moet inschatten hoeveel je gaat verbellen. pre-paid kaarten zijn op vele plaatsen, waaronder supermarkten, te koop. Deze link geeft meer achtergrond informatie: www.ftc.gov/bcp/conline/pubs/products/buytime.htm Bellen vanuit een hotelkamer is altijd peperduur. Het hotel brengt altijd een forse opslag in rekening. Mobiele telefoonsKun jij N weken zonder een mobieltje? Zonder SMS-jes?Als je een GSM toestel hebt met 'triple band' dan zit je goed. Het GSM-net in de USA en Canada maakt gebruik van de 1900Mhz frequentie, dat is anders dan in europa, vandaar de noodzaak van een 'triple band' toestel. Amerikaanse providers bieden ook pre-paid pakketten inclusief toestel aan. Bijvoorbeeld: AT&T Free2Go, Cingular KIC Prepaid, Verzion Wireless Prepay, Tracfone. In het algemeen kost zo'n pakket $50-$100 inclusief een startsaldo belminuten. Let wel heel goed op verborgen kosten: aansluitkosten, 'roaming' kosten wanneer je je tariefgebied verlaat, kosten om gebeld te worden, internationale tarieven, geldigheidsduur van je pre-paid saldo, etc. Alles bij elkaar een behoorlijk zoekplaatje. Let ook goed op of je provider internationaal SMS-en toestaat. |
Internet cafe's zijn naar mijn ervaring opvallend schaars in de USA. Daarentegen: |
|
TIP: De openbare bibliotheken in de USA (public libraries) geven iedereen
gratis toegang tot Internet. Het enige nadeel is dat je op je beurt moet
wachten. |
|
Wie een laptop meeneemt heeft keuze: WIFI (draadloos netwerken) groeit snel in populariteit. Als je PC een Wifi-kaartje heeft (50-100 euro) dan kun je proberen in te loggen op draadloze netwerken. Soms is dat gratis, soms betaald, soms alleen voor abonnement houders. Het bereik van die netwerken is heel beperkt, je moet op korte afstand van het basis station zitten, zeg minder dan 100 meter. Sommige hotels, cafés, business centra, en soms zelfs particulieren bieden 'hot spots' aan waarop je kunt inloggen. Voor meer info over hotspots in de USA: www.boingo.com, www.ezgoal.com Dial-up: de goede ouderwetse telefoonlijn. Uiteraard heb je dan wel een access-provider in de USA nodig, zodat je een lokaal nummer kunt bellen. Tot voor kort was er een ruime keus in goedkope providers. Met de opkomst van breedband access beginnen die schaars te worden. Hier nog wat namen, maar reken erop dat dit een aflopende zaak is.
|
Als je wat langer weg blijft en je wilt veel
spullen meenemen, dat wil zeggen, meer dan de luchtvaartmaatschappij toestaat
of meer dan je wilt versjouwen, dan bestaat de mogelijkheid om een paar weken
voor je vertrek een postpakket naar jezelf op te sturen. Dit kan door een
postkantoor uit te zoeken waar je langs gaat komen, en je pakket aan jezelf
te adresseren, op het adres van het uitverkoren postkantoor, met de
toevoeging "General Delivery". Op vertoon van legitimatie kun je het pakket
dan afhalen. Voor meer informatie: United
States Postal Service. Bijvoorbeeld een pakket van 5-10 kg vanuit Nederland
naar de USA opsturen kost 40 euro (1 jan 2003). Voor meer informatie, tarieven
en voorwaarden: www.tpg-post.nl. Verstuur het pakket ruim van tevoren. Mijn ervaringen zijn namelijk niet zo positief: volgens de web-site zou mijn pakket 3 weken onderweg moeten zijn, maar na 4 weken was het nog niet aangekomen. |
Het is heel eenvoudig om op de "bonnefooi" rond
te reizen en gebruik te maken van de hotels en motels die je onderweg tegenkomt.
Ik heb zelf twee keer op die manier rondgereisd, eenmaal door Rocky Mountains
en een maal door west Canada. Vlakbij bekende attracties, zoals de nationale parken, en in de centra van grote steden zoals San Francisco en New York moet je wel rekening houden met hoge prijzen. In het hoogseizoen en in weekeinden loop je soms het risico dat je een door handjevol hotels wordt afgewezen omdat ze vol zijn. Als je zeker wilt zijn van een slaapplaats op een redelijke afstand van bijv. de Grand Canyon of Yosemite N.P. dan heb je geen keus: vooraf reserveren. Onderhandel altijd over de prijs. Voor een hotel ben jij het verschil tussen een kamer die verkocht is, of een kamer die leeg blijft staan. Als de receptionist $60 aanbied, kan het geen kwaad om te vragen of het ook voor $50 kan. Verbluffend vaak gaat er zomaar $5 of $10 van de prijs af. Uiteraard werkt dat niet als je weet dat er nog meer kandidaten zijn voor die ene laatste kamer.... Sommige hotels, vooral als ze tot ketens behoren, geven korting op vertoon van een AAA-pas ("triple A", American Automobile Association). Dat is het equivalent van de ANWB. De ANWB ledenkaart met "Show Your Card" logo wordt overal in de USA zonder blikken of blozen geaccepteerd. De kwaliteit van kamers verschilt enorm van hotel tot hotel. Bij de grote bekende motelketens weet je vrij aardig wat je kunt verwachten, maar bij privé hotels kan het geen kwaad om te vragen of je de kamer eerst even mag zien. Dat is een volstrekt normale procedure. |